"Zarząd Dróg Powiatowych w Gołdapi administruje siecią dróg o dł. ok 280 km, zlokalizowanych na terenach trzech gmin: Gołdap (ok. 100 km), Banie Mazurskie (ok 90 km), Dubeninki (ok. 60 km) oraz dwudziestoma ośmioma kilometrami na terenie miejskim. Spośród tych wszystkich dróg 180 km stanowią drogi utwardzone i to ich stan w dużej mierze jest niezadowalający, a większość z nich wymaga napraw i remontów bądź gruntownych przebudów, które z uwagi na duży koszt mogą być realizowane wyłącznie przy udziale środków zewnętrznych." - powiedziała swego czasu w wywiadzie Pani Sylwia Wrzesień-Kisielewska, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych oraz Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej w Gołdapi. Część wspomnianych wyżej dróg - obecnie uznawanych za powiatowe – nie spełnia kryterium, o którym mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.). W moim przekonaniu, od lat zachodzi zatem oczywisty konflikt interesów – skutkujący stałym finansowaniem utrzymania bieżącego, remontów i napraw oraz kolejnych akcji zimowych dróg, które w istocie są drogami gminnymi. W efekcie, władze powiatowe są zmuszone do wydatkowania milionów złotych w skali kadencji na inwestycje obciążające finanse powiatu, zadłużające Powiat Gołdapski. Obecne władze Powiatu szukają nerwowo kolejnych środków dla bilansowania budżetu w emisji obligacji, np. w latach 2024-26 – przy założeniach projektu budżetu Powiatu Gołdapskiego na rok 2026 – na kwotę 5 000 000 PLN. Przy założeniu, że budżet powiatowy oscyluje wokół dochodów na poziomie około 61 mln złotych, to zarówno szybkie
zadłużanie Powiatu przez emisję kolejnych transzy obligacji - jak i zakładany na rok deficyt budżetowy na poziomie 6 945 040 złotych - powinny spowodować podjęcie działań oszczędnościowych! Możliwe do osiągnięcia poważne oszczędności dla finansów budżetowych Powiatu w efekcie mogą dać także możliwość szybkiego poprawienia stanu dróg powiatowych, które takimi zgodnie z w/wym. ustawą rzeczywiście są. O ile przekazanie zarządu nad częścią dróg powiatowych, które nie spełniają definicji ustawowej, na terenie Gmin Dubeninki i Banie Mazurskie powinno być skonsultowane z władzami samorządowymi I szczebla samorządu, to już 90% w istocie dróg gminnych leżących na terenie miejskim Gołdapi powinno zostać przekazane pod zarząd miejski bez zbędnych dyskusji. Potrzeba konsultacji we wspominanym wyżej zakresie wynika oczywiście jedynie z mocno ograniczonych możliwości budżetów gminnych Dubeninek oraz Bań Mazurskich – co już nie dotyczy ewidentnie miasta. Z projektu budżetu Gołdapi na rok 2026 wynika, że dochody oscylują wokół 150 mln złotych, a deficyt na poziomie 2 659 211,17 złotych. Nie ma zatem powodu, aby nadal utrzymywać istniejącą patologiczną sytuację. Samorządowcy spełniający swoje mandaty w ramach samorządu lokalnego I szczebla z całą pewnością staną tutaj na wysokości zadania!
Zatem pytam:
1. Ile wydano środków budżetowych na bieżące utrzymanie dróg zaliczonych błędnie i sprzecznie z art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.) do dróg powiatowych w V kadencji samorządu oraz obecnej kadencji (koszt napraw ubytków w nawierzchni, porządkowania, zimowego utrzymania, itp.)?
2. Jaki był koszt utrzymania dróg zaliczonych błędnie i sprzecznie z art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.) do dróg powiatowych w V kadencji samorządu oraz obecnej kadencji na terenie miejskim w Gołdapi?
3. Ile wydano środków budżetowych na remonty i przebudowy dróg zaliczonych błędnie i sprzecznie z art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.) do dróg powiatowych w ramach wkładu własnego na zadania sfinansowane w ramach dotacji, grantów, itp. ze środków zewnętrznych?
4. Dlaczego utrzymuje się w Powiecie Gołdapskim iluzję w zakresie tolerowania zaliczenia części dróg publicznych do dróg powiatowych, pomimo faktu, że nie spełniały i nie spełniają definicji drogi powiatowej z art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.)?
5. Które konkretnie drogi (ulice) na terenie miejskim Gołdapi pozostają w zarządzie samorządu powiatowego, a nie spełniają normy z art. 6a ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz.U.2025.889 t.j.)?
Zapytanie ws. sieci dróg powiatowych oraz kosztów ich utrzymania
Zapytanie ws. funkcjonowania Szpitala Powiatowego w Gołdapi w roku 2026
Zapytanie ws. utrzymania powiatowych dróg publicznych w sezonie zimowym.
Zapytanie ws. dowozów dzieci do szkoły z miejscowości Barkowo
Interpelacja ws. sytuacji finansowej i budżetowej Powiatu Gołdapskiego w roku 2026
Zapytanie ws. środków z Krajowego Planu Odbudowy
Zapytanie ws. doświetlenia dróg powiatowych
Interpelacja ws. wyjaśnienia zasad finansowania programu MON, pn. "Szpitale przyjazne wojsku”
Zapytanie ws. ingerowania w treść tematu zapytania radnego z dnia 4.04.2025 roku