zmień kontrast powiększ czcionkę pomniejsz czcionkę uproszczona wersja
Rada Powiatu w Gołdapi

Rada Powiatu w Gołdapi Interpelacje i zapytania

Interpelacja (Interpelacja ws. perspektyw dla rewitalizacji linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko)

Autorzy: Paweł Artur Czyż , dodano: 22 stycznia 2025

„Na sesji Rady Powiatu w Gołdapi w dniu 13 sierpnia br przyjęliśmy w formie uchwały stanowisko dotyczące reaktywacji linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko. W § 2 w/wym. uchwały wskazano spory katalog instytucji i osób, które sprawują w naszym kraju władzę wykonawczą lub ustawodawczą. Na tej samej sesji Rady odczytano uroczyście także apel w sprawie reaktywacji linii kolejowych wschodniej części Województwa Warmińsko-Mazurskiego podpisany m.in. przez Pana Starostę.”- wskazałem w uzasadnieniu do mojego zapytania radnego z 12 listopada 2024 roku.
Zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego powinno być działaniem priorytetowym dla władz Powiatu Gołdapskiego. Z wystąpienia Pani Poseł Anny Wojciechowskiej w Sejmie RP w dniu 5 grudnia 2024 roku wynika, iż rewitalizacja linii kolejowej nr 41 Gołdap-Olecko nie znalazła się w inwestycjach przewidzianych w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej- Kolej+. Już w dniu 23 lipca 2024 roku - a zatem przed sesją Rady Powiatu w Gołdapi, na której przyjęliśmy stanowisko dotyczące reaktywacji tej linii kolejowej - Dyrektor Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury Tomasz Warsza, pismem znak DTK-1.055.17.2024, poinformował Pana Starostę oraz Burmistrza Gołdapi Pana Konrada Kazanieckiego, że cyt. „dokumentem wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej z uwzględnieniem przewidywanych/prognozowanych dostępnych źródeł jej finansowania jest opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „Spółka", „PKP PLK S.A.’j dokument strategiczny pn.: ,,PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021- 2030 z perspektywą do 2040 roku". W tym opracowaniu, w grupie projektów o znaczeniu regionalnym, został ujęty projekt pn. ,,Prace na linii kolejowej nr 41 na odcinku Gołdap - Olecko", jednakże na chwilę obecną niniejszy projekt nie ma zapewnionego finansowania. ”.
„Mając na uwadze zgłaszane przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego postulaty, Spółka rozważała ujęcie prac inwestycyjnych dla przedmiotowej linii kolejowej ze środków instrumentu pn.: „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na perspektywę 2021 - 2027". Niemniej ze względu na ograniczone środki, nie uda się objąć ww. programem wszystkich postulowanych zadań, w tym obejmującego linię kolejową nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap. (...) Podsumowując, Spółka obecnie nie ma w planach inwestycji na linii kolejowej nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap. Nadmieniamy iż obecny stan techniczny linii (znajdująca się tam infrastruktura kolejowa została rozebrana lub jest w bardzo w złym stanie technicznym), uniemożliwia prowadzenie ruchu kolejowego. Reaktywacja linii kolejowej poprzez otworzenie jej w starym śladzie wymaga dużych nakładów finansowych, których obecnie Spółka nie posiada. Przedmiotowa linia kolejowa ma charakter regionalny, dlatego też potencjalna realizacja inwestycji powinna odbyć się przy znaczącym zaangażowaniu finansowym Urzędu Marszałkowskiego. ” - dodał wysoki urzędnik Ministerstwa Infrastruktury w swoim piśmie.
W dniu 15 stycznia br. otrzymałem interesujące wystąpienie pasjonata kolejnictwa, zamieszkałego na Podlasiu, w którym czytamy: „Po fiasku z programem Kolej + pozwoliłem sobie na zapytanie w Urzędzie Marszałkowskim woj. Warmińsko-Mazurskiego o dalsze plany pozyskania finansowania z innych źródeł. Otrzymałem wtedy niezobowiązującą odpowiedź, że być może zostanie podjęta próba wpisania tej inwestycji na listę rezerwową w programie unijnym "Polska Wschodnia", gdzie nie jest wymagany wkład własny lokalnego samorządu. (...) Kolejnym pozytywnym przykładem z naszego regionu Polski północno-wschodniej obrazującym, że takie inicjatywy mają jak najbardziej dobre widoki na realizację jest ogłoszony przed dwoma miesiącami przez Ministerstwo Infrastruktury zamiar reaktywacji nieczynnej od ponad 30-stu lat linii kolejowej Hajnówka - Białowieża, gdzie niedawno PKP PLK podpisała ze Starostwem Hajnowskim umowę odkupienia z powrotem całej linii w celu jej reaktywacji. W przypadku linii Olecko - Gołdap jesteśmy tu w o wiele lepszej sytuacji, ponieważ ta linia już teraz znajduje się w zasobach PKP PLK, a więc nie istnieje konieczność jej ponownego odkupu przez państwowego zarządcę kolejowego. ”
W związku z powyższymi informacjami, pytam:
1. Czy i kiedy stanowisko Rady Powiatu w Gołdapi z dnia 13 sierpnia 2024r. zostało przekazane Prezydentowi RP, Marszałkowi Województwa Warmińsko - Mazurskiego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zgodnie z §2 Uchwały naszej Rady nr V/24/2024? Czy otrzymaliśmy odpowiedzi? Jeśli tak, to proszę o ich nadesłanie do mojej wiadomości.
2. Czy w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Gołdap - Olecko uzyskaliśmy odpowiedź od Ministerstwa Obrony Narodowej, a jeśli tak, to jakie jest stanowisko tego resortu w tej sprawie?
3. Czy Zarząd Powiatu w Gołdapi podjął działania na rzecz wpisania inwestycji polegającej na rewitalizacji linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko do programu „Polska Wschodnia”? Jeśli tak, do kogo i kiedy zostały skierowane w tym zakresie wystąpienia i jaki jest fizyczny i namacalny skutek tych ewentualnych wystąpień?
4. Czy inicjatywa rewitalizacji linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko może liczyć na wsparcie ze strony Ministerstwa Infrastruktury podobne do woli reaktywacji linii kolejowej Hajnówka - Białowieża? Jeżeli tak, to gdzie można odnaleźć dokument, który wskazuje na takie wsparcie ze strony rządowej?

22 stycznia 2025 - Paweł Artur Czyż

Odpowiedź do Interpelacja (odpowiedz_na_zapytanie_kolej.pdf)

3 lutego 2025 - Łukasz DębowskiPobierz plik

W odpowiedzi na Pana interpelację informuję, iż zgodnie z § 2 Uchwały Nr V/24/2024 Rady Powiatu w Gołdapi z dnia 13 sierpnia 2024 r. w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego reaktywacji linii kolejowej nr 41 na odcinku Gołdap- Olecko korespondencja w przedmiotowym zakresie została przesłana w dniu 20.08.2024 r. do wszystkich stron wskazanych ww. uchwale.
Stanowiska (ksero korespondencji potwierdzonej za zgodność z oryginałem) w sprawie podjęcia działań w zakresie reaktywacji linii kolejowej nr 41 na odcinku Gołdap- Olecko, które wpłynęły do urzędu otrzymał Pan w odpowiedzi na zapytanie z dnia 12.11.2024 r.
Konieczność reaktywacja linii jest kamieniem milowym dla wszystkich działań samorządu związanych z dynamizowaniem rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego wschodniej części naszych terenów. Skuteczna realizacja przedmiotowego projektu uzupełniłaby ofertę inwestycyjną miejscowości leżących wzdłuż szlaku oraz umożliwiłaby większy rozwój naszego regionu. Biorąc pod uwagę dobro ogółu należy podkreślić, iż w regionie północno-wschodniej Polski kolej jest ważnym elementem systemu transportowego, w związku z powyższym uważam, iż wszystkie inicjatywy oraz lobbowanie w każdym kierunku jest priorytetem.
Odbyłem wiele rozmów zarówno na szczeblu samorządowym, jak również rządowym natomiast biorąc pod uwagę procedury nie wszystkie podejmowane działania podlegają informacji publicznej.

3 lutego 2025 - Łukasz Dębowski

Najnowsze interpelacje i zapytania

Interpelacja ws. perspektyw dla rewitalizacji linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko

Paweł Artur Czyż - interpelacja z dnia 22 stycznia 2025

Zapytanie ws. sprawie polityki informacyjnej Starostwa Powiatowego w Gołdapi

Paweł Artur Czyż - zapytanie z dnia 20 stycznia 2025

Zapytanie ws. stanu drogi powiatowej Budwiecie – Boczki (1898N)

Paweł Artur Czyż - zapytanie z dnia 8 stycznia 2025